운동 언제하면 좋을까요. 밥 먹은 직후 운동 하세요. 아니면 한참 지나서 운동하세요. 운동 아침에 하세요, 저녁에 하세요. 현대인들에게 운동은 뗄래야 뗄 수가 없어요. 운동을 해야 우리 몸을 건강하게 지탱할 수 있기 때문이죠.
그런데도 현대인들은 늘상 운동이 부족한 편입니다. 현대인의 삶 자체가 운동보다는 업무에 지치고 과중한 일 때문입니다. 이 때문에 운동을 할 겨를이 없다는 게 문제인 거죠. 이러다보니 항상 운동은 남의 일이 되곤 합니다. 혹시 지금 운동 하세요. 그렇다면 대단한 일을 하십니다.
문제는 운동을 언제 하느냐입니다. 얼마나 했느냐 보다 타이밍이라고 할 수가 있어요. 혹시 운동 언제하세요. 밥 먹은 직후 하는 분은 안 계시겠죠. 운동을 하면 건강에 좋다는 건 모두가 잘 알고 있어요. 그래서 오늘도 수 많은 사람이 운동을 합니다.
밥 먹고 나서 산책이나 가벼운 걸음걸이는 물론 몸에 좋습니다. 곧바로 의자에 앉는 것보다도 가벼운 산책은 몸을 위해서도 좋습니다. 그런데 밥을 먹고 곧바로 운동을 하는 건 안 좋다고 하니 앞으로는 밥 먹은 직후에는 가급적 운동은 하지 않기로 해요.
밥 먹은 직후 운동 안 하신다고요. 그렇다면 정말 멋지세요. 밥 먹은 직후 운동하는 사람이 없다고요. 점심을 먹고 난 후 헬스장 가는 분들 많찮아요. 밥을 먹고 나자 곧장 헬스장으로 가시는 분들도 있어요. 이 사람들은 점심을 먹고 곧바로 운동을 하는 이유가 틈을 활용 때문이라고 해요.
이들 대부분은 틈새 활용을 위해 점심 먹고 점심 타임에 운동을 하러 헬스장을 간다고 합니다. 요즘에는 헬스장에서 운동을 하는 분들이 정말 많아졌습니다. 이들 대부분은 평소 운동할 틈과 여유가 부족해 점심타임에 잠시 틈을 내어 운동을 한다고 합니다. 그렇게라도 운동을 통해 건강을 지키고 싶기 때문입니다.
이렇게 점심이나 저녁을 먹고 곧바로 운동을 하는 것은 오히려 건강에 좋지 않을 수 있다고 해요. 많은 분들이 이런 상식을 아직 모르고 있습니다. 운동은 언제 하느냐, 어떻게 하느냐에 따라 얼마든지 운동효과가 달라집니다.밥 먹은 직후 운동 하나요. 아니면 한참 지나서 운동하나요. 운동 아침에 하나요, 저녁에 하나요. 현대인들에게 운동은 뗄래야 뗄 수가 없어요. 운동을 해야 우리 몸을 건강하게 지탱할 수 있기 때문이죠.
그런데도 현대인들은 늘상 운동이 부족합니다. 현대인의 삶 자체가 운동보다는 업무에 지치고 과중한 일 때문입니다. 이 때문에 운동을 할 겨를이 부족하다는 게 문제인 거죠. 이러다보니 항상 운동은 남의 일이 되곤 합니다.
문제는 운동을 언제 하느냐입니다. 언제 보다도 타이밍이라고 할 수가 있어요. 혹시 운동 언제하세요. 밥 먹은 직후 하는 분은 안 계시겠죠. 운동을 하면 건강에 좋다는 건 모두가 잘 알고 있어요. 그래서 오늘도 수 많은 사람이 운동을 합니다.
밥 먹고 나서 산책이나 가벼운 걸음걸이는 물론 몸에 좋습니다. 곧바로 의자에 앉는 것보다도 가벼운 산책은 몸을 위해서도 좋습니다. 그런데 밥을 먹고 곧바로 운동을 하는 건 안 좋다고 하니 앞으로는 밥 먹은 직후에는 가급적 운동은 하지 않기로 해요.
밥 먹은 직후 운동 안 하신다고요. 그렇다면 정말 멋지세요. 밥 먹은 직후 운동하는 사람이 없다고요. 점심 타임에 헬스장 가는 분들 많찮아요. 밥을 먹고 나자 곧장 헬스장으로 가시는 분들도 있어요. 이 사람들은 점심을 먹고 곧바로 운동을 하는 이유가 틈을 적절하게 관리 하기 위해서라고 해요.
이들 대부분은 틈새 마저 적극적으로 관리하기 위해서 점심 먹고 점심 타임에 운동을 하러 헬스장을 간다고 합니다. 요즘에는 헬스장에서 운동을 하는 분들이 정말 많아졌습니다. 이들 대부분은 평소 운동할 틈이 부족해 점심타임에 잠시 틈을 내어 운동을 한다고 합니다. 그렇게라도 운동을 통해 건강을 지키고 싶기 때문입니다.
이렇게 점심이나 저녁을 먹고 곧바로 운동을 하는 것은 오히려 건강에 좋지 않을 수 있다고 해요. 많은 분들이 이런 상식을 아직 모르고 있습니다. 운동은 언제 하느냐, 어떻게 하느냐에 따라 얼마든지 운동효과가 달라집니다. 걷기부터 산책 등 여러가지 운동 하나하나 실천해 보면 어떨까요.
운동 제대로 해야 몸의 건강 지켜요
점심 때 밥 먹고 곧바로 운동하면 안 좋아요
점심 때 잠시 짬을 내어 운동하는 분들이 참 많아요. 그런데 그게 왜 안 좋은지 지금부터 알아보려고 해요. 왜 밥을 먹고 곧바로 운동을 하면 오히려 안 좋은 것인지 살펴볼까요. 앞으로는 밥을 먹고 곧바로 운동하는 그런 일은 없도록 해요.
결론부터 말하면 밥 먹은 직후 운동을 하게 되면 정상적인 음식물 소화에 지장을 초래하기 때문입니다. 이렇게 하면 위 건강이 나빠질 수 있어요. 그렇다면 이런 궁금증이 생길 겁니다. 적절한 운동 타임은 언제인지 말이죠. 지금부터 알아보려고 해요.
밥 먹고 곧바로 바로 운동하면 소화가 잘 안되죠. 혹시 이런 경험을 해본 적은 없나요. 밥을 먹고 곧바로 운동을 했는데 오히려 속이 더 안 좋아지는 그런 경험을 종종 겪어 보셨을 겁니다.
사람들은 세 끼를 밥으로 먹습니다. 밥이 아니라고 하더라도 어떤 음식이든 세 끼를 먹습니다. 내가 음식을 먹었다면 자연스러운 소화가 되기를 기다리는 게 좋습니다. 그런데도 많은 분들이 이를 기다리지 못하고 곧바로 운동하는 경우가 많아요.
이렇게 음식을 먹고 소화가 될 때까지 기다린 후 운동을 하는 게 좋은데 미처 기다리지 못하고 곧바로 운동을 했다면 문제가 되는 거죠. 소화가 제대로 안 된 채로 운동을 하면 우리 몸이 안 좋아해요.
밥 먹은 직후 운동 하면 소화 기능이 제대로 작동을 안 해요
밥을 먹자마자 곧바로 운동을 하게 되면 구체적으로는 혈액이 위 등 소화기관이 아닌 근육으로 몰리게 된다고 해요. 이렇게 되면 왜 문제가 되는지 볼까요. 보통 우리 몸은 밥이든 간식이든 음식이 위에 들어오면 혈액이 집중되어 소화를 돕는다고 해요.
그런데 운동을 하게 되면 근육으로 피가 몰리게 된다고 해요. 이러니 소화 기능이 제대로 작동하지 않는다고 해요. 이렇게 되다 보니 속이 더부룩해진다고 해요. 이게 바로 소화불량이 생길 수 있는 원리입니다.
우리 몸은 위에서 위산이 분비돼야 소화가 정상적으로 잘 된다고 해요. 그런데 밥을 먹은 후 일정한 휴식이 없이 무리하게 운동을 하면 위산이 섞인 음식물이 위에서 출렁일 수 있다고 해요. 혹시 이런 경험 아마 있을 겁니다.
이런 일이 발생하면 음식이 제대로 소화가 안 돼 역류가 생겨 속이 쓰릴 수가 있다고 해요. 식사 후 곧바로 운동하면 위산 역류(속 쓰림), 복부 팽만, 구역질 등 생겨요. 이런 현상을 한 마디로 소화 불량이라고 하죠.
간단한 음식 30분 정도 쉬었다가 운동해야
우리가 음식을 먹으면 위에서 소장으로 음식이 넘어갑니다. 우리 몸의 소화 구조가 그렇습니다. 대개 위에서 소장으로 모든 음식물이 넘어가는 데 120분~240분 정도 걸린다고 해요. 물론 이는 개인 차가 있기 마련입니다.
가령 부담이 비교적 적은 간단한 음식을 먹었다면 30분 정도 쉬었다가 운동해도 큰 무리가 없다고 해요. 하지만 강도가 심한 운동을 하면 복통 등이 생길 수 있다고 하네요. 사람에 따라 소화 능력이 다르기 때문입니다.
지방, 단백질, 식이섬유가 많은 음식들은 소화가 오래 걸리는 편입니다. 이런 음식을 먹고 나서 식사 직후 운동을 하게 되면 여러가지 후유증이 생길 수가 있다고 하네요. 따라서 이런 음식을 섭취했다면 충분히 쉬어준 후 운동을 해야 합니다.
먹으면서 운동 하고 싶다면?…바나나가 살빼기에 좋은 이유
방송을 보다 보면 종종 미국여자프로골프(LPGA) 경기가 중계가 되곤 합니다. 특히 우리나라 여자 선수들 활약 참 대단합니다. 한국나라 여자 선수들이 활약하는 모습은 보기에도 좋고 경쾌하고 더불어 자연스레 응원까지 하게 됩니다. 그런데 이런 LPGA 경기를 보면 종종 필드를 걸으면서 바나나를 먹는 선수들을 보게 되죠.
경기를 하면서 바나나를 먹는 모습이 한가하나요. 아닌가요. 처음 보는 모습이라고요. 처음 봤다면 유심히 살펴보기 바랍니다. 이런 모습은 종종 보게 됩니다. 왜 이들은 바나나를 먹게 될까요.
긴장을 풀기 위해서 일까요. 심심풀이일까요. 절대 아닙니다. 이렇게 경기 중 바나나를 먹는 것은 그들 나름의 이유가 있습니다. 그들이 바나나를 먹는 건 운동을 잘하기 위해서 입니다. 무슨 소리냐고요.
바나나를 한번 볼까요. 바나나는 적당한 열량이 있어 힘을 내는 데 좋습니다. 또한 영양소들이 몸에 빨리 흡수되어 에너지로 전환되기 때문입니다. 이런 이유로 그들은 바나나를 먹게 되죠. 또 있어요.
그들이 바나나를 먹는 이유는 바나나가 배고픔을 덜어주기 때문입니다. 특히 바나나에는 마그네슘 성분 등이 들어 있어요. 이 성분은 운동 중 생길 수 있는 근육 경련 예방에 도움을 준다고 해요. 이러니 바나나를 먹지 않을 야 안 먹을 수가 없겠죠.
또 있어요. 바나나는 소화가 잘 됩니다. 바나나 먹고 체했다는 사람은 보기 드물죠. 이것만 있을까요. 바나나는 다른 과일보다 간편해요. 껍질만 까서 바로 먹을 수 있는 간편함도 있어요.
이런 장점이 많다 보니 요즘 많은 사람들이 운동을 위해 바나나를 찾고 있습니다. 일반인들도 요즘 운동할 때 바나나를 많이 준비합니다. 운동 하면서 바나나를 드시는 분을 보게 되면 왜 그랬는지 이제는 이해가 되리라 믿어요.
운동을 하다가 만일 약간의 공복감을 느꼈다면 바나가 도움이 됩니다. 혹시라도 운동을 할 일이 있다면 바나나를 준비를 하면 어떨까요. 특히 등산을 할 일이 있다면 바나나를 준비를 하세요. 정상에 올라 다른 등산 동반자들과 더불어 먹는 바나나맛은 정말 좋습니다.
저녁 운동, 아침 운동 어떤 게 좋을까
운동 타임 못지않게 운동 타이밍과 환경이 중요해요
운동 이야기가 나왔으니 하나면 더 살펴볼까요. 아침에 운동하는 게 좋을까요, 아니면 저녁에 운동하는 게 좋을까요. 많은 사람들이 이런 의문을 품게 도힙니다. 결론부터 말하자면 저녁에 운동을 하는 것이 더 좋다고 해요. 왜 그런지 볼까요.우선 효율 면에서는 같은 운동을 해도 저녁에 하면 효과가 높다고 해요.
아침보다도 저녁에 운동을 하게 되면 부신피질호르몬과 갑상선자극호르몬의 분비량이 증가하게 된다고 해요. 이는 신진대사를 끌어 올린다고 해요. 이렇게 해서 몸의 각성도를 높여 운동효율을 높여 준다고 해요. 특히 고혈압이나 당뇨가 있는 사람은 새벽보다는 저녁 운동이 더 효율적이라고 하네요.
우리 몸의 혈압을 볼까요. 혈압은 보통 아침 기상 직후가 높다고 해요. 따라서 갑자기 새벽 운동을 하면 뇌와 심장에 과부하가 걸려 위험할 수도 있으니 주의가 필요합니다.
특히, 당뇨병 환자라면 새벽 공복에 운동을 하면 안 좋아요. 새벽 공복인 채로 운동을 하게 되면 저혈당의 위험이 있기 떄문입니다.
또한 대부분 아침보다 저녁을 많이 먹게 됩니다. 원래 아침을 많이 먹는 게 좋은데 많은 사람들은 저녁을 더 많이 먹는 경향이 있어요. 이런 이유로 저녁식사 후 운동을 하면 혈당을 효과적으로 떨어뜨릴 수 있다고 해요.
야식은 고열량이 많아 숙면 방해해요
혹시 야식 좋아하나요. 지금까지 야식을 좋아하고 야식을 떼놓고 생활을 할 수가 없었다면 앞으로는 야식을 멀리 하세요. 야식은 당연히 몸에 안 좋습니다. 야식은 상식적으로도 안 좋고 실제로 내 몸에도 안 좋습니다.
밤에 잠을 자다가 갑자기 허기가 느껴지더라도 가급적 참고 야식은 삼가는 게 좋습니다. 허기가 졌다고 해서 냉장고를 뒤져 음식을 먹으면 안 좋습니다. 야식은 실제로 몸에 안 좋습니다. 야식이 몸에 나쁜 것은 고열량 때문입니다.
또 있어요. 야식을 먹고 나서 소화를 미처 다 시키기 전에 잠에 들 수 있기 때문입니다.
이렇게 소화를 다 시키기 전에 잠에 들면 숙면에도 방해가 되기 때문입니다. 가급적이면 저녁을 가급적 일찍 감치 먹고 몸을 많이 움직이는 것이 건강을 위해서는 최선입니다. 아셨죠. 이제부터는 야식으로 치킨의 유혹이 찾아와도 이를 물리치기로 해요.
운동과 소화 관계 총정리
지금까지 운동과 소화에 관해 알아봤어요. 다 기억하고 계시나요. 무슨 소리인지 아직 정리가 안 된다고요. 그래서 다시금 복습 삼아 정리를 해봤어요. 지금부터 총정리 해볼께요.
점심이나 저녁을 먹고 곧바로 운동을 하는 것은 정상적인 음식물 소화에 지장을 초래하기 때문에 안 좋아요. 또한 위 건강이 나빠질 수 있어요. 내가 음식을 먹었다면 자연스러운 소화가 되기를 기다리는 게 좋아요.식사 후 곧바로 운동하면 위산 역류(속 쓰림), 복부 팽만, 구역질 등이 생겨요.
운동하면서 먹는 게 필요하다면 바나나가가 좋아요. 마그네슘 성분 등이 들어 있어 운동 중 생길 수 있는 근육 경련 예방에 도움을 준다고 해요. 운동 중 약간의 공복감을 느낄 때 바나나가 도움이 됩니다.
저녁에 운동을 하면 효과가 아침보다 높은데 이는 부신피질 호르몬과 갑상선자극호르몬의 분비량이 증가하게 되어 신진대사를 끌어 올리기 때문입니다. 이렇게 해서 몸의 각성도를 높여 운동 효율을 높여 준다고 해요. 특히 고혈압이나 당뇨가 있는 사람은 새벽보다는 저녁 운동이 더 효율적이라고 하네요.
Do you work out right after you eat, or do you wait until later? Do you work out in the morning, or do you work out in the evening? For many of us, exercise(운동) is integral to our lives because it keeps our bodies healthy.
And yet, most of us don’t get enough exercise. The problem is that modern life is more about work and being overworked than it is about exercise, which means we don’t have enough time to do it. As a result, it’s always someone else’s job to do it.
The question is when to exercise. It’s more about timing than time. When do you work out? I’m sure you don’t do it right after you eat. We all know that exercise is good for our health, so many people do it today.
Of course, taking a walk or a brisk walk after eating is good for your body, even better than sitting in a chair right away. But it’s not good to exercise right after eating, so I’m going to try not to exercise right after eating as much as possible in the future.
If you don’t exercise immediately after eating, that’s great. I know a lot of people who go to the gym on their lunch break. I know a lot of people who go to the gym right after they eat, and they do it because they’re trying to capitalize on time.
Most of them go to the gym after lunch to work out during their lunch breaks to take advantage of the time they have. Nowadays, there are a lot of people who work out at the gym, and most of them say that they don’t have enough time to work out on a regular basis, so they take a little bit of time during their lunch break to work out, but they still want to make sure that they’re healthy.
However, many people don’t realize that eating lunch or dinner and exercising immediately afterward can be very unhealthy. Many people don’t realize this common sense. It doesn’t matter when you exercise, it matters how you exercise.
Keep your body healthy by exercising(운동) properly
Why it’s bad to exercise(운동) right after lunch
A lot of people take a quick lunch break to work out, but let’s take a look at why that’s a bad idea. Let’s take a look at why it’s actually a bad idea to work out right after eating, so you can avoid it in the future.
The bottom line is that working out right after you eat interferes with normal food digestion, which can lead to poor stomach health. So you might be wondering, what’s the right time to work out, and we’re going to find out.
Exercising right after a meal can lead to poor digestion. I’m sure you’ve had this experience, where you’ve eaten a meal and then exercised right after, and it actually makes you feel worse.
People eat rice for three meals. Even if it’s not rice, they eat three meals, whatever it is. If I’ve eaten food, I have to wait for it to digest naturally, and a lot of people don’t wait for that, and then they work out right after.
If you’re supposed to wait for your food to digest and then work out, but you don’t, that’s a problem. Your body doesn’t like it when you work out when it’s not digesting properly.
If you work out right after eating, your digestive system won’t work properly.
Specifically, if you exercise right after you eat, your blood rushes to your muscles instead of your stomach and other digestive organs. Let’s look at why this is a problem. Normally, when food enters the stomach, whether it’s a meal or a snack, the body concentrates the blood to help digest it.
But when you’re exercising(운동), your blood is going to your muscles, so your digestive system isn’t working as well as it should, and you’re going to feel bloated, and that’s how indigestion can happen.
The body needs stomach acid to be secreted in the stomach for digestion to work properly, but if you exercise too much after eating without a break, the food mixed with stomach acid can be thrown up in the stomach. Have you ever experienced this?
When this happens, the food is supposed to be digested properly, but reflux occurs, causing heartburn. If you exercise immediately after eating, you may experience acid reflux (heartburn), bloating, and nausea, which is called indigestion.
Even simple foods should be eaten after a 30-minute break before exercising.
When we eat, food moves from the stomach to the small intestine. That’s how our digestive system works. It usually takes two to four hours for all the food to pass from the stomach to the small intestine, but of course, there’s a lot of individual variation.
For example, if you’ve eaten a simple, low-impact meal, you can rest for 30 minutes before exercising, but if you’re exercising at a high intensity, you may experience stomach pain. This is because everyone’s digestive system is different.
Foods that are high in fat, protein, and fiber tend to take longer to digest, and if you exercise immediately after eating these foods, you may experience various after-effects. Therefore, if you have eaten these foods, you should rest well before exercising.
If you want to eat and exercise(운동) at the same time…why bananas are good for your diet
When I watch TV, I often see American women’s professional golf (LPGA) matches, especially Korean women. It’s great to see Korean women play, and it’s lighthearted and easy to cheer for them. However, when I watch these LPGA games, I often see players eating bananas while walking on the field.
If you’ve never seen this before, you might want to take a closer look, because it’s not uncommon to see players eating bananas while playing. You see this a lot. Why do they eat bananas?
Is it to relax. Is it because they’re bored. Absolutely not. They’re eating a banana during a game for a reason. They’re eating a banana to perform well. What are you talking about?
Let’s take a look at a banana. Bananas have a moderate amount of calories, which is great for energy, and the nutrients are quickly absorbed by the body and converted into energy. That’s why they eat bananas. There’s more.
They eat bananas because they reduce hunger, especially because they contain magnesium, which helps prevent muscle cramps that can occur during exercise. So if you’re going to eat a banana, you’re going to eat a banana.
Plus, bananas are easy to digest. I don’t know anyone who’s ever felt bloated after eating a banana. Plus, they’re easier to prepare than other fruits – just peel and eat.
With all these benefits, many people are turning to bananas for exercise. Even the general public is now preparing bananas for their workouts. If you see someone eating a banana while working out, you’ll understand why.
If you’re working out and you’re feeling a little hungry, a banana will help. If you’re going to be working out, bring a banana, especially if you’re going to be hiking. There’s nothing like the taste of a banana at the top of a mountain with other hikers.
Should I work out in the evening or in the morning?
The timing of your workout is just as important as the length of your workout.
Speaking of exercise, let’s look at one more question: is it better to exercise in the morning or in the evening? A lot of people ask this question, and the bottom line is that it’s better to exercise in the evening. Let’s see why.First of all, in terms of efficiency, the same exercise is more effective in the evening.
When you exercise in the evening rather than in the morning, the secretion of corticosteroids and thyroid-stimulating hormone increases, which increases your metabolism, which increases your alertness, which increases the efficiency of your workout. Especially if you have high blood pressure or diabetes, it’s more efficient to exercise in the evening than in the morning.
Our blood pressure is usually at its highest right after we wake up in the morning, so it’s important to note that suddenly jumping into an early morning workout can be dangerous because it can overload your brain and heart.
Especially if you’re a diabetic, it’s not a good idea to exercise early in the morning on an empty stomach, as it puts you at risk for low blood sugar.
Also, most people eat more dinner than breakfast. You’re supposed to eat a big breakfast, but many people tend to eat a bigger dinner, which is why it’s said that exercising after dinner can effectively lower blood sugar.
Midnight snacks are high in calories and interfere with sleep
If you’re a late-night snacker and couldn’t live without it, you should probably stay away from it in the future. It’s bad for you. It’s not just common sense, it’s actually bad for your body.
Even if you’re sleeping through the night and suddenly feel hungry, it’s best to avoid eating late at night as much as possible. Don’t raid the fridge for food just because you’re hungry. Late night eating is actually bad for you. The reason it’s bad for you is because it’s high in calories.
Another reason is that you might fall asleep after eating a late-night meal before you’ve finished digesting it.
It’s best for your health to eat dinner as early as possible and move your body as much as possible. Okay, so from now on, I’m going to resist the temptation of late-night chicken.
Exercise(운동) and digestion in a nutshell
So far, we’ve talked about exercise and digestion, but if you’re like me, you’re still not sure what we’re talking about, so here’s a refresher.
Exercising right after eating lunch or dinner is bad because it interferes with normal food digestion. It can also lead to poor stomach health. If I’ve eaten, I have to wait for my food to digest naturally.Exercising right after eating can lead to acid reflux (heartburn), bloating, and nausea.
If you need to eat while exercising, a banana is a good option, as it contains magnesium and other nutrients that help prevent muscle cramps that can occur during exercise. If you feel a little hungry during your workout, a banana will help.
Exercising in the evening is more effective than in the morning because it increases the release of corticosteroids and thyroid-stimulating hormone, which boosts metabolism. This makes you more alert and therefore more efficient, especially if you have high blood pressure or diabetes.